torsdag den 3. august 2017

Haverejse til Sydengland, del II

Vi er stadigvæk kun på 2. dagen af årets haverejse, og næste punkt på programmet er

Merriments Garden og Nursery       bemærk, jeg har sat links ind i overskriften for hvert sted

Et meget stort plantecenter med en kæmpe udstillingshave, MEGET MEGET flot, og jo en rigtig god ide, at vise de planter der kan købes i centret i en sammenhæng med andre planter, vi var meget imponerede:



  


Vi gad ikke bruge tid på "rigtig frokost" så i mausen ligger der kun en fordøjet morgenmad, en kop te og et stykke Victoria Sponge kage - måske er der scones på Sissinghurst 😋

Sissinghurst
Det er mit 3. og forhåbentlig ikke sidste besøg på Sissinghurst - dejligt vejr til at se min ynglings have, det kan godt være at den ikke er som i tiden lige efter overgivelsen til National Trust (jf. Claus Dalby), men jeg synes at den er bedårende
- her kommer lidt billeder uden yderligere introduktion







Vi har lavet vores egen kopi af buksbom-bænken - og jeg må sige at vores er pænere den originalen på
Sissinghurst, som ærlig talt er lidt mølædt  hi hi




 Slut på dag 2.


3. dag, onsdag den 26. juli


Hjem for nogen af medlemmerne fra The Bloomsbury Group der bestod af  kunstnere og intellektuelle  bl.a. Vanessa Bell (søster til Virginia Woolf). Både huset og haven er åbne for besøgende, og jeg synes at det var mægtig interessant at se stedet i virkeligheden fordi jeg har et par bøger med billeder derfra.

Huset kan ikke ha' været det mest komfortable hjem, men hvor var det hyggeligt, og - undskýld udtrykket - yndigt. Det var en smule regnvejr... men haven var meget fin og den tidligere overgartner Mark Divall, der havde været med til at genskabe haven efter at den helt var gået i forfald, fortalte om sit arbejde - en finurlig type,  som der er så mange af i England  (også i England)


En seriøs Fuchia slynger sig op ad huset med den lyserøde dør






The Monks House

Som ved Charleston var både Virginia Woolfs hus og have åben for besøgene, og igen var det morsomt at se billederne fra bogen - i virkeligheden, og igen en utrolig hyggelig og personlig indretning, måske et lidt mere velhavende hjem end Charleston 
Mit eksemplar af bogen om Virginia Wolfs have






  

fra den lidt våde have ved Monks House (hvor er bussen?, vi gider ikke høre på ham oplæseren af Virginias digte, og mine fødder er våde - nå, nu kommer den) videre til

Marchants hardy plants
- en staudeplanteskole hvor en charmerende ejer (tidligere operasanger) bød os velkommen og bød på et fint udvalg af "moderne stauder" . Man skulle ikke tro, at vi skulle med et fly hjem, sådan som der blev indkøbt, og det var sgi ikke små planter heller.

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke fik fotograferet, for der var masser af fine sager i den store udstillingshavel, men som det ses af billedet herunder, var vejret ikke det bedste, og farverne derfor ikke så klare.
Men prøv at følge linket i overskriften til planteskolens egen hjemmeside hvor der er SMUKKE billeder.



herfra "hjemad" - dog til et nyt hotel. Hotel Mercure i Winchester - nærmeste nabo: Catedralen (nemt hvis man skal finde hjem fra pubben....hvad vi nu desværre ikke skulle)



Udsigten fra Hotellets restauration
Tak for i dag - i morgen er der endnu en dag.... og måske med sol

8 kommentarer:

  1. Det er et tætpakket program, men når bussen kører jer fra sted til sted og I kan slappe af imens, så går det nok. Man må aldrig gå glip af Sissinghurst, også,en af mine favoritter, den kan da sagtens tåle et gensyn.
    Hvor sjovt at se Charleston Farmhouse, der har jeg ikke været.
    Jeg har også vist billeder fra Monks House og Merriments Garden, det er skønne steder.
    Jeg får helt lyst til at tage på engelsk havetur igen.
    Nå, vi må til køjs, jeg kan se at vi skal rundt i Winchester.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man får altid lyst til en ny haverejse, men det er ikke planen at vi skal til England til næste år, desværre :-)

      Slet
  2. jøsses... det var sgu' da nogle utrolig spændende haver i har fået besøgt :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim, ja det var faktisk nogen spændende steder - "rejselederne" er gode til at finde på :)

      Slet
  3. Tak for turen. Du har virkelig været imponerende flittig og dygtig med kameraet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Marie, det blev til nogen stykker fotos :) - men vi havde god tid hvert sted, nogen steder næsten for meget tid - så der var rig mulighed for også at se og nyde haverne også UDEN en fotolinse for øjet

      Slet
  4. Hej Sussi.En fantastisk have tur du har været på.Dejlige billeder du viser.Man må være helt fyldt op med alle de skønne steder.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Også god dag, eller rettere aften til dig Jette. Jeg må indrømme at der var tidspunkter hvor vi var lidt mætte af at se haver, men næste morgen var vi friske tilnye oplevelser.

      Slet